Jubilál a Magyarország legnépszerűbb új személyautóját gyártó Magyar Suzuki

Létrehozás: 05/04/2021 - 23:49
Nyomtatóbarát változatSend by emailPDF version
Jelentős évfordulóhoz érkezett a hazai autógyártás, és a Magyar Suzuki Zrt. 2021-ben.

 

50 év kihagyás után, 1991 tavaszán éledt újjá ugyanis a személygépjárműgyártás Magyarországon. Mintegy 3,6 millió Suzuki készült Esztergomban a vállalat három évtizeddel ezelőtti megalakulása óta. Ha ennyi autót sorba állítanánk egymás után, az esztergomi Suzukitól elérnénk egészen a japán anyacég Hamamatsuban található üzeméig, sőt még a visszautat is megkezdhetnénk. Eddig Vitarából készült a legtöbb modell. A 3,5 milliomodik Suzuki is a közönségkedvenc modell hibrid változata lett tavaly. A Magyar Suzuki 2019 decemberében kezdte meg a hibrid járművek sorozatgyártását. 2020 januárjától pedig már hibrid meghajtású gépkocsikat értékesít az európai uniós piacokon.

A rendszerváltás után az esztergomi autógyár volt az első jelentős zöldmezős külföldi beruházás Magyarországon, 2019-es adatok alapján pedig az ország 7. legnagyobb árbevételű vállalata lett a Magyar Suzuki. A márka már ötödik éve vezeti a hazai új személygépjármű értékesítéseket. Azóta is Esztergomban működik a japán Suzuki Motor Corporation egyetlen európai gyáregysége. „Cégünk, a hazai autóiparban egyedüliként, kezdettől fogva teljeskörű gyártótevékenységet folytat Magyarországon. Ez azt jelenti, hogy az acéllemezek préselése, hegesztése, a karosszéria festése, a gépjárművek összeszerelése és a kész autók minőségellenőrzése is nálunk, Esztergomban történik. Vitarából gyártottuk eddig a legtöbbet, ezt követi az SX4, a harmadik helyen pedig a Suzuki első hazai gyártású autója, az első generációs Swift szerepel” – emelte ki Bonnár-Csonka Zsuzsanna a Magyar Suzuki Zrt. vállalati kommunikációs vezetője. A 123 ország számára készülő gépjárművek gyártásán kívül a társaság ma importált Suzuki gépkocsik, motorkerékpárok és hajómotorok értékesítésével is foglalkozik. 2019. áprilisa óta a Magyar Suzuki a japán vállalatcsoport európai bázisú pótalkatrész- és kiegészítőtartozék-központja, így Közép-Európa meghatározó járműipari központja is egyben.

Közös az út

Nagyon komoly gazdaságpolitikai kockázatai voltak a Suzuki Motor Corporation 16.3 milliárd Ft értékű zöldmezős beruházásának Magyarországon a rendszerváltás időszakában. A Magyar Suzuki megalapítása üzenet volt a többi külföldi befektető számára is, hogy az ország biztonságos, ideális befektetési célország. Bíztunk akkor is, és 30 éve rendületlenül hiszünk ebben az országban. Akkor sem mentünk el, amikor nehezebb idők jártak. Nagy öröm és büszkeség számomra, hogy partnereinkkel, beszállítóinkkal és 78 tagú országos márkakereskedői hálózatunkkal együtt hozzávetőlegesen 10 000 ember vesz részt az elmúlt 30 év egyik legnagyobb gazdasági sikertörténetében, a Magyar Suzukiéban. Megalakulásunk óta mintegy 3,6 millió autót adtunk a világnak, sok milliárd forintot fektettünk be az országba, stabil munkahelyek tízezreit teremtettük meg magyar családok számára. Ráadásul több olyan kollégánk is van, akik az összes esztergomi Suzuki gyártásában közreműködtek akár a gyártósoron, akár az irodában végzett munkájukkal. Köszönjük a közösen elért eredményeket munkatársainknak, partnereinknek, a régiónak és az országnak” – összegezte Abe Yoshinobu, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója a vállalat által megtett utat és fejezte ki köszönetét a közösen elért eredményekért.

Az első generációs Swifttől a hibrid gyártásig

1992-ben 1000 Suzuki modell készült Esztergomban, ma pedig hozzávetőlegesen 700 gördül le átlagosan a gyártósorról egy nap alatt. Olyan ikonikus típusokat állítottak elő ez idő alatt a Pilis lábánál, mint a Swift (1992-es, 2005-ös, 2010-es szériája), a Wagon R+: Magyarország első egyterű járműve (2000), az Ignis (2003), az SX4 (2006), a Splash (2008), az SX4 S-CROSS (2013), vagy az eddigi legnépszerűbb Vitara (2015). Az első generációs Swifteknél még kézzel szerelték össze az autókat, mindössze 4-6 robot segítette a termelést a hegesztőüzemben, mára minden ponthegesztést robotok végeznek. Az első autót 3 napig gyártotta a cég, ma 1 nap alatt készül el egy jármű.

A fenntartható gyártás és üzemeltetés jegyében az új modellek, illetve modellfrissítések fejlesztése folyamatosan zajlik a Suzukinál a piaci trendek, igények és a szabályozási környezet alapján, így a magyar leányvállalatnál is. A Magyar Suzuki jelentős lépést tett a környezettudatos autózás terén azzal, hogy 2019 decemberében megkezdte a hibrid járművek sorozatgyártását Esztergomban. Közel 2800 dolgozó és 770 robot végzi jelenleg a Vitara és az SX4 S-CROSS gyártását, immár hibrid változatban. Az import modellekkel együtt a vállalat ma a hibrid alternatívák teljes palettáját kínálja a vásárlóknak. A fejlődés a következő időszakban sem áll meg: a Magyar Suzuki a minőség minél magasabb szintre emelése mellet, a jövőben is a modellek folyamatos megújítására és további alternatív meghajtások bevezetésére összpontosít a gyártás során.

Céginformáció

A Magyar Suzuki Zrt.-t 1991-ben alapították, és azóta is a japán anyavállalat egyetlen európai gyártóegysége. A cég partnereinek, beszállítóinak, valamint a 78 tagú országos márkakereskedői hálózatának köszönhetően hozzávetőlegesen 10.000 munkavállaló megélhetéséhez járul hozzá.

Az esztergomi gyár 1992 októberében kezdte meg a termelést. Itt készülnek – immár hibrid változatban is – a Vitara és az SX4 S-CROSS modellek. A vállalat olyan távoli országokba is szállít, mint Mexikó, Új-Zéland vagy Japán. A hazai és nemzetközi piacra készülő gépjárművek gyártásán kívül a társaság importált Suzuki gépkocsik, motorkerékpárok és hajómotorok értékesítésével is foglalkozik.

A Magyar Suzuki 2019-ben 185.002 esztergomi gyártású járművet értékesített 123 országban. A vállalat a 2019-es adatok alapján az ország 7. legnagyobb árbevételű cége. A Magyar Suzuki Zrt. 2021-ben ünnepli alapításának 30. évfordulóját. A vállalat a kezdetektől fogva teljeskörű gyártótevékenységet folytat Magyarországon, három évtizeddel ezelőtti megalakulása óta mintegy 3,6 millió Suzuki készült Esztergomban. A hajómotoros üzletág évről-évre kiemelkedő aktivitással van jelen a piacon és vezető szerepet tölt be a hazai hajózás motorizálásában, 2017 őszétől pedig Magyarországról irányítják az Észtországba, Lettországba, Litvánia, Fehéroroszországba, Csehországba, Szlovákiába, Romániába, Szerbiába, Bulgáriába, Montenegróba és Albániába irányuló üzleti és kereskedelmi tevékenységeket is. Jelentős szerepet játszik a régió motorkerékpár-kereskedelmében is: az esztergomi központ Magyarországgal együtt összesen tizenhárom ország (Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Románia, Bosznia-Hercegovina, Koszovó és Montenegró, Azerbajdzsán, Lettország, Észtország, Albánia) piacát látja el.

A szerzőről

Melano
A Melano Közéleti és Kulturális Magazin célja, hogy kiszolgálja a Közép-Európa országainak kulturális és közéleti történései iránt érdeklődő olvasókat. A Melano.hu tematikájában elsősorban a Visegrádi-négyek közös ügyeire, zenei, filmművészeti, irodalmi és egyéb művészeti eseményeire koncentrál.