Munkájában az elmúlt időszakban különösen sokat dolgozott a drogmegelőző oktatás online átállásán. Az utóbbi időben sok száz iskolaigazgatóval, pedagógussal, rendőrrel és szülővel konzultált, hogy feltárja az online oktatás, a droghasználat és a drogprevenció helyzetét országszerte. Interjújában beszámolt a megdöbbentő eredményről és a megoldásról is.
Életünk minden területét súlyosan érintette a koronavírus-járvány okozta válság, amely az online oktatásra való átállás formájában is sújtotta a fiatalabb generációt. Németh Gergő, a Drogmentes Világért Alapítvány magyarországi vezetője szerint az elszigetelés katalizátor lehet a droghasználat szempontjából is: „A bezártság, egyedüllét, tétlenség teljesen felboríthatja a fiatalok megszokott életritmusát. Ez még nem kell, hogy egyenes út legyen a droghasználathoz, de van, akinél egyértelműen alapot ad hozzá. A legveszélyeztetettebbek azok a fiatalok voltak, akik a bezárás előtt nem részesültek rendszeres drogmegelőző oktatásban. Amit egyértelműen tanulhatunk ebből a helyzetből, hogy a drogprevenciót állandó prioritásként kell kezelni és nem csak tűzoltásként. Ha most visszaáll a normális tanrend, a drogmegelőzés kiemelt fontosságot kell kapjon.”
A 2020-as iskolai bezárásokat követően, majd 2021-ben is a Drogmentes Világért Alapítvány nagyszabású felmérést kezdeményezett, hogy tisztább és teljesebb képet kapjunk az újabb formában is jelentkező gondokról, tapasztalatokról. Mint azt az online oktatás és a drogmegelőzés összefüggése kapcsán a szakember kifejtette: „Átfogóan kell ismernünk a helyzetet. Pontos képpel kell rendelkeznünk arról, hogyan hat ki a pandémia az oktatásra, a drogmegelőzésre és a droghasználatra. Ha drogmegelőzést akarunk, akkor azt csakis oktatással tudjuk elérni. Ebben a helyzetben pedig, ha az oktatás online zajlik, akkor a megelőzésnek is online-nak kell lennie. Ehhez pedig behatóan kell ismernünk az online oktatás helyzetét és a nehézségeket, amelyekkel a szülők és pedagógusok szembenéznek.”
Az online oktatás korlátai
A felmérés az elején arra a kérdésre tért ki, hogy mi nehezíti a leginkább az online oktatást. A megkérdezett pedagógusok a legnagyobb kihívásként a technikai eszközök hiányát említették. „Telefonok, számítógépek, laptopok kellenek az online oktatáshoz, de mint kiderült, a legtöbb családban nincsenek számítógépek. Ezeknek a helyét a korábban becsültnél is nagyobb mértékben átvették az okostelefonok. A pedagógusnak tehát egy viszonylag szűk eszköztárban kell tudnia gondolkodni az online oktatás kapcsán.”
Mi az, ami mégiscsak segített? A hétköznapi hősök, akik felvették a harcot a helyzettel, és villámgyorsan reagáltak. Ahogy a szakértő összefoglalta: „A felmérésünk igazolta, amit sejtettünk. Az ország nagy részében a pedagógusok és szülők elhivatottságának köszönhetően működött az online oktatás. A tanároknak egyik napról a másikra, egyénileg kellett kidolgozniuk, hogy miként fogják az órákat megtartani, a tananyagot leadni. Ott pedig, ahol az intézmények nem vették az akadályokat, ott a szülők felelősségvállalása jelentett megoldást.”
Drogprobléma és megoldás a pandémia idején
Mégis többre van szükség. „A felmérésekből kiderült, hogy a pedagógusok 32%-a szerint a prevenció mindig fontos, további 61% pedig azt gondolja, hogy most még fontosabb a drogmegelőzés, mint valaha, épp a korábban említett okok miatt. Mégis az iskoláknak csupán 35%-ában volt egyáltalán bármilyen drogmegelőzés” – nyilatkozta Németh Gergő. Honnan az eltérés a két arányszám között? A pedagógusok még a normális, nem online keretek között is gyakran időhiányban szenvednek. Éppen ezért nekik leginkább átadható, hiteles információkra lenne szükségük a témában, valamint olyan kész eszközökre, amelyeket könnyen és azonnal használni tudnak bármilyen körülmények között.
Tóth Gergő
A drogprevenció online megvalósítására kidolgozásra került egy egyszerűen használható, de átfogó drogmegelőző tanfolyam. Olyan közkedvelt lett, hogy számos iskolában az online oktatás során és az újranyitáskor is használták. A pedagógusok azért értékelik nagyra ezt a segítséget, mert a tanfolyam szépítés és finomkodás nélkül feltárja a tényeket. A drogok pusztító hatása volt drogfügőkkel felvett interjúkon, tapasztalatokon, megélt történetek bemutatásán keresztül valósul meg. Végül, de nem utolsósorban a pedagógusok fontos értékének tartják azt is, hogy a teljes tudásanyag interaktív.
A nemzetközi Drogmentes Világért Alapítvány elsőként mérte fel az online drogprevenció kihívásait, és reagált azokra. A honlapjukon díjmentesen elérhető online tanfolyam ezt az eszközt nyújtja közérthető, könnyen befogadható tartalma által. A pedagógusok vagy akár a szülők szemszögéből nézve elég, ha elküldik, megmutatják ezt a linket a fiataloknak, ők pedig már kezdhetik is a tanfolyamot. Ezzel már sokat tettek érte, hogy kevesebb fiatalon eldobott életet kelljen magunk körül látnunk ezekben az amúgy is vészterhes időkben.