Népzenei sci-fivel utaznak a rajongók szívének középpontja felé

Létrehozás: 04/13/2022 - 22:26
Nyomtatóbarát változatSend by emailPDF version
Az Interurban alig egy éve kezdte meg utazását a magyar zenei univerzumban. Az együttes már saját gravitációs mezővel rendelkezik, mert elkezdte bevonzani a drum&bass, illetve a népdalok iránt rajongókat.

A zenekar két fő sorsíróját, Makkay Imre (Imó) zenei producert és Muzsnyai Márti énekesnőt kértük fel, hogy egy kávé mellett meséljék el, mi történt velük az alakulás óta és milyen terveket szövögetnek erre az évre.

Nemrég jöttetek elő egy olyan videóklippel, ami egy nagyon aktuális témát, az ukrajnai menekültválságot boncolgatja. Mi volt a célotok a Holló című dallal?
Imó: Otthonról egy fotelben ülve néztük azokat a képeket, amik eljutottak hozzánk az ukrajnai eseményekből. Elgondolkodtunk azon, hogy mi lehet azokkal, akik otthagyták a fotelt, a házat és a férfiakat is majd két táskával és gyerekekkel nekiindulnak az ismeretlennek. Szerettük volna összegyűjteni azokat a nyomasztó gondolatokat, amik a kiszolgáltatott menekülő ember fejében kavarognak.

A klip és a dal elkészítése során mennyire volt lehetőségetek személyesen találkozni a menekültekkel? Sikerült esetleg kapcsolatba lépni velük, illetve beszélgetni?
Imó: A háború február 24-én, egy csütörtöki napon tört ki, mi pedig szombat reggel arra ébredtünk, hogy nem esik jól itthon ülni miközben a szomszédos országban háború van és segítségre szoruló emberek jönnek át a határon. Összetrombitáltuk a baráti körünket, összeszedtük amire azt gondoltuk szükség lehet és expedíciót szerveztünk. Délután két teli személyautóval indultunk el a barátainkkal a tiszabecsi átkelőhöz. Az adományokon túl az volt a cél, hogy segítsünk embereknek eljutni Budapestig. A lefele úton sok ukrán rendszámú buszt láttunk, ami egyértelműen a határra ment és akkor ez még jó érzéssel töltött el. A határon tapasztalt dolgok viszont újraírták az elképzeléseinket. A helyi és az ország minden részéről érkező önkéntesek. Olyannal is találkoztunk, aki Győrből érkezett és már két napja ott volt. Az önkéntesek próbálták önszerveződöen megoldani a menekültek ingyenes szállítását személygépkocsikkal. A buszokkal érkezők viszont azzal foglalkoztak, hogy meggyőzzék a határon átjövőket, hogy itt senki sem a barátjuk, viszont ők elviszik 300 euróért őket Pozsonyba. Bármilyen nyelven szóltunk hozzájuk, nem bíztak bennünk, inkább fizettek a hiéna buszosoknak. Végül hajnalra értünk haza üres autókkal miközben azokat a buszokat követtük, akik elvették a menekülők pénzét és üzletet csináltak mások nyomorából.

A zenekar neve eredetileg a városok közötti beszélgetésekre utal, hogy látjátok mennyire lehet megtölteni ezt az elnevezést tartalommal?
Imó: Az Interurban hidat próbál képezni az elektronikus zene és a népdal közé. Ha az elektronikus zene a város, a népdal pedig egy vidéki falu, akkor az Interurban folyamatos utazás a kettő között.
Márti: Imádom ezt a szót! Összekötve a zenei működésünkkel rengeteg rétege van.

Ha jól tudom az Interurban a pandémia alatt alakult. Mennyire nehezítette ez meg a helyzeteteket? Eleve nem könnyű manapság egy új zenekart megismertetni, hátha még, ha koncertezni sincs lehetőség.
Imó: A pandémia alatti bezártság sok gondolkodásra és kísérletezésre adott lehetőséget. Volt arra időnk, hogy a sallangokat eldobálva megtaláljuk azt a zenei és vizuális tartalmat, ami tényleg fontos és elemi része annak, akik vagyunk. A koncertek hiánya arra vitt minket, hogy a klipekben kellett megmutatnunk azt, hogy miért lehetünk érdekesek másoknak. Igazából, mi az előnyünkre fordítottuk ezt a megváltozott helyzetet.  

Honnan jött az ötlet, hogy csináljatok egy olyan együttest, ami a magyar népdalokat dolgozza fel modern, elektronikus környezetben. Korábban már sokan megpróbálkoztak ezzel, mi az, amiben szerintetek ti egy kicsit más irányt képviseltek ezen a téren?
Imó: A népdalok kezelése és újraértelmezése valóban nem újdonság. Márti már a kezdetektől hozott ötleteket népdalokból. Az elektronikus zenei környezettel, a zajokból építkezéssel és a klipekben szereplő, néha sci-fi-be hajló eszközökkel szerettünk volna új értelmet adni a daloknak. Van olyan, hogy az aktualitás megtalálható egy-egy szöveg sorai között. Igy készült el a Holló is.

Márti: mondanám, hogy a Kellj fel is ilyen, a „Beteg a szeretőm” sorkezdéssel, de a covid témából már mindenkinek elege van. Viccet félretéve, bennem egyre inkább felerősödött, hogy valami olyat szeretnék beletenni a zenébe, ami igazán az örökségünk része. Engem a magyar népdalok nagyon megérintenek, korábban is voltak ilyen kísérleteim és a közönség megdöbbentően reagált, teljesen átvették a dal energiáját. A külföldiek pedig különösen oda voltak érte. Úgy éreztem képtelen vagyok bármi mással dolgozni, nem akartam dalszövegeket írni, ezt a vonalat szerettem volna kiteljesíteni. Ez az oka annak, hogy csak olyan népdal jöhet számításba, ami valamilyen módon megérint. Valóban jónéhány próbálkozás született már erre a variációra, de őszintén szólva nem foglalkoztat, hogy mások hogyan próbálják interpretálni ezt a fúziót, eddig ilyen elektronikus hangzású projektet, amiről nem esik le a népdal, még nem hallottam itthon, úgyhogy mi járjuk a saját utunkat. Mindenki döntse el maga, tud-e ezzel azonosulni vagy sem.

Mennyire egyedülálló idehaza az Interurban által képviselt zenei- és képi hangzásvilág?
Márti: Érdekes, hogy az underground műfajokat kedvelőknek és a zenészeknek nagyon tetszik, a mainstremben gondolkozó laikusabb közönség meg mindenáron skatulyázni akarja és évtizedek óta a színpadon lévő zenekarokhoz hasonlít minket, tanácsokat osztogatnak, hogyan legyünk poposabbak (oh my God), holott a népdal felhasználásán túl nem sok közünk van egymáshoz. És nem, nem szeretnénk popzenét játszani! Nyilván a mi közönségünk az underground és elektronikus vonalból fog kikerülni. De, hogy a kérdésedre válaszoljak, nagyon jó visszajelzéseket kapunk, egyértelműen hatással van a zene is és a képi világ is a hallgatókra és ez ennek az egésznek a célja.

Mik a terveitek az idei évre? Mikor láthat titeket a közönség a színpadon?
Imó: Az év második felére vagyunk várhatóak színpadi produkcióval, ahol már élőben játsszuk el a dalokat Teremi Dávid dobos, producer barátunkkal kiegészülve. Hamarabb szándékosan nem is ütemeztünk színpadi jelenléttel.

Milyen újdonságokat láthatnak Tőletek még a rajongók az idei évben?
Imó: Hamarosan jövünk egy újabb videó anyaggal, ami szakít a klipes hagyományainkkal és egy több számból álló live act tartalommal mutatja meg a zenekart színpadi környezetben. A klipekből ismert gépek itt új szintre fognak lépni, de erről többet még nem árulnék el. Több új dallal jelentkezünk a stream csatornákon és az elkövetkező hónapokra és valószínűleg egy EP-ben is összefogjuk az eddigi megjelenéseinket.

Vannak-e olyan célkitűzésetek, amelyek már teljesültek az Interurbannal? Mik a rajongói visszajelzések a zenekarral kapcsolatban?
Márti: Visszautalnék az előző kérdésedre adott válaszra. Hatással van az emberekre a népdal ezzel a korszerű és időnként disszonáns hangzással. Ez a visszajelzésekből egyértelműen kiderül. Ez az, amit akartuk és nem utolsó sorban, én személy szerint nagyon kiteljesülve érzem itt magam zeneileg, önazonos az egész, ez pedig minden mástól független, ha nincs a közönség, ezt akkor sem lehet elvenni a projekttől.

Színes: 

A szerzőről

Aranyi Péter